Tokon kilpailukirja nimittäin.
Tänään oltiin Kalajoella Allan Aulan tuomaroimassa kokeessa.Toisaalta mä oon tyytyväinen ja toisaalta taas harmittaa niin vietävästi...
Taitaa kuitenkin tyytyväisyys viiä voiton,tavoitteena oli saaha tulos ja mut sinne kehänauhojen sisäpuolelle,molemmat onnistui.
Päähän ottamisen syy on se kun ne meijän "varmat" liikkeet meni penkin alle...

Alokasluokassa oli 22 koirakkoa ja päivä oli pitkä.Kympin jälkeen aamulla oltin kisapaikalla ja neljän jälistä kotiuduttiin.
Aksu ootteli suurimman osan ajasta vuoroaan autossa ja kun lopulta hain sen pelipaikalle se käyttäytyi tosi hyvin.Ei minkäänlaista vouhkaamista,piippaamista tai pörinää.Kaikessa rauhassa istuskeli ja makoilikin.

Luoksepäästävyys sujui ihan hyvin,Aksu nousi ja nuuskutteli tuomarin housunlahkeet,tästä meni piste eli 9.

Paikallaoloon koirat oli jaettu neljään ryhmään,me oltiin kolmannessa.
Eka ryhmässä oli sammari samassa paikassa missä me ja se nuuskutteli tosi antaumuksella ryömien,pyörien,venyen ja lopulta nousi..Toka ryhmässä sillä paikalla oli bortsu joka kans haisteli ja haisteli ja lopulta nousikin.
Mä olin ihan satavarma että Aksu nousee kans..Hajut kun tahtoo viiä sen mennessään.
Kovasti se haistelikin mutta ei liikkunut eikä noussut,huh!
Paikallaolo 9

Kytkettynä seuraaminen...En tiiä mikä meni vikaan mutta mä en saa siitä "suorituksesta" seuraamista millään...Aksu oli kai lenkillä,paitsi että lenkilläkään se ei kisko.
Kyllä se siinä lähistöllä oli mutta hästäs ihan omiaan.Kuikuili sinne,tänne ja vähän tuonnekkin.Mun oli pakko ottaa remmiä lyhyemmälle tai se ois singonnut remmin mitan päässä musta.Remmi soiden me siellä sitten taaplattiin,mä tein kaaviota ja koira jotain ihan muuta...Perusasennoista ei mitään tietoa,aina kun pysähdyin Aksukin pysähty mutta ei ees meinannut istua.
Mikä meni vikaan,en tiiä.Nyt kun mietin niin ois pitäny antaa reilusti toinen käsky heti alkumetreillä.
Tuomari oli kuitenkin armollinen ja anto 7 puolikkaan,mä oisin näyttänyt nollaa.

Taluttimetta seuraaminen oli jo lähempänä seuraamista vaikka ei lähellekkään sitä mitä Aksu osaa.
Nyt se kuitenkin seuras,paikka oli oikea ja jotakuinkin pysyikin mutta katsekontaktista ei ollut tietoakaan.
Perusasennot oli täysin hukassa myös tällä keikalla!Se varmaan näytti siltä ettei niitä oo ees yritetty opettaa koiralle,kun mä pysähdyin pysähtyi koirakin mutta edelleenkään ei aikomustakaan istua.Kiva!
Tästäkin 7,5

Nuo seuraamiset harmittaa!Hitto kun tuo elukka osaa seurata...Seuraamisten piti olla niitä ns.varmoja liikkeitä.En tiiä mitä tapahtu ja miksi..Mä en omasta mielestä jännittänyt ees sitten paikallaolon jälkeen.
Kehään päästessä olin niin jäässä että ainoa asia mitä päässä liikku oli kotiin!Ehkä mä sitten kuitenkin jännitin ja se heijastu koiraan tai jotain...

Liikkeestä maahanmeno meni  harakoille.
Liikkeelle lähtiessä Aksu seuras hyvin ja ihan kontaktissa,kun annoin käskyn se jäi ja kun jossain vaiheessa vilkasin olan yli huomasin sen seisovan..
Kehän reunalle oli ajettu pakettiauto jossa sihteerit kirjasivat pisteitä,auto oli just siinä kohti ehkä metrin päässä meistä missä annoin käskyn..Luultavasti Aksu just käskyn saatuaan katteli autoon eikä kuunnellut mua,teki sitten jotain mutta väärin meni.Tulipahan täydellinen liikkeestä seisominen.
Taas jälkeenpäin mietittynä tuplakäsky ois kannattanut mutta luotin sokeasti koiraan,olin satavarma että se meni maahan.
No täytyy olla positiivinen,mä sanoin omaa vuoroa ootellessa Tiinalle ja Katille,että AutoHulluAksu varmasti sinkoaa jossain välissä sinne autoon,onneksi ei ;-).
Eli pyöreä 0

Tämä harmittaa ehkä vielä enemmän kuin seuraamiset,se varmaakin varmempi liike..

Luoksetulo...blondille ois tarttenu kertoa että kenen sivulle...
Annoin käskyn,Aksu lähti vauhdilla mua kohti ja yhtäkkiä tekeekin mutkan ja menee tuomarin sivulle,voi jee!Tulihan se sieltä sitten toisella käskyllä oikeaan osoitteeseen.
Tästä 8

Liikkeestä seisominen,Aksu seuras hyvin ja pysähty käskystä mutta nuuskutteli maata koko ajan,ei kuitenkaan liikkunut.
Nuuskuttelusta piste,eli 9

Estehyppy...Ei lienee yllätys,nollillehan se meni.Tämä oli kuitenkin tiedossa jo etukäteen,eipä harmita.
Katilla on kuitenkin kuva jossa Aksu ihan selvästi hyppää käskystä,eikö tuomari huomannu vai ehtikö Kati muokata kuvaa salaman nopeana ;-)

Kokonaisvaikutus 9
Saatiin kehuja iloisesta työskentelystä ja Aksun kivasta luonteesta,kiitos ja nam!

Pisteitä yhteensä 132

Kiittikset Jossulle mun perseelle potkimisesta (kaikesta sitä voikin olla tyytyväinen ;-) ).kaikista neuvoista,vinkeistä,ideoista,treeni seurasta sekä uskon valamisesta epätoivon hetkinä :-).
Ilman Jossun pientä painostusta mun rimakauhu ei varmaan ois antanu periksi ilmottautua virallisiin kisoihin..
Tänään mietin ja ihan ääneen sanoinkin,että oon viimeksi kisannu -80luvulla,nyt piti kuitenki tarkistaa ja näköjään valehtelin,-91 oon kisannu Erkin ja -92 Taran kans...Kauan sitä on kuitenkin!
Miten se olikin sillon nuorena ja nättinä niin paljon helpompaa,ei siinä paljon mietitty...Kisaamaan vaan,meni syteen tai saveen ;-).

Aksun apukoulu jatkuu ;-).